Praha je druhým nejatraktivnějším trhem střední a východní Evropy, myslí si hoteloví operátoři, kteří v regionu CEE působí nebo na něj cílí. Její popularitu podpořily hodnoty dosažené v letošním prvním pololetí, jež pro pražské hotely bylo obdobím zotavování: mezi hlavními městy regionu dosáhly druhé nejvyšší (po Budapešti) úrovně parametru RevPAR (tržba za disponibilní pokoj)[1]. Ten v prvních šesti měsících letošního roku činil 69 eur, což je oproti stejnému období loni nárůst o 57 % a zlepšení o 5 % již také proti prvnímu pololetí předcovidového roku 2019. Hlavní vliv měl silný růst parametru ADR (průměrná denní cena), který hodnoty z roku 2019 převýšil o 20 procent. Hoteloví operátoři vyjadřují optimismus ohledně budoucího vývoje sektoru a chuť v regionu expandovat. 28 % plánovaných hotelových projektů však čelí zpoždění nebo je pozastaveno, zvláště kvůli zvýšeným stavebním nákladům.
Praha – druhý nejatraktivnější trh CEE
V nejnovějším vydání průzkumu Hotel Operator Beat realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield se Praha umístila jako druhý nejatraktivnější trh regionu CEE: na stupnici od 1 do 5, kde 5 znamená velmi velký zájem, dosáhla 4,2 bodu. Jen těsně ji předčila Budapešť s 4,3 bodu. Do první pětky trhů, na něž hoteloví operátoři cílí, se dostala také Varšava, Krakov a Bukurešť. Zájem o Prahu je stabilní: ve druhém pololetí roku 2021, kdy průzkum probíhal naposledy, získala téměř shodné hodnocení. Největší změnou v první pětce je desetiprocentní nárůst zájmu o Budapešť, který maďarské hlavní město letos vyzdvihl na první místo.
Mezi dvaceti sledovanými trhy regionu je dalším potenciálním českým cílem Brno. Zájem o něj oproti minulému průzkumu o 2 procenta vzrostl na současné 2,7 bodu. Díky svému značnému rozvoji Brno nedávno přilákalo několik mezinárodních hotelových řetězců, které zde začaly nebo se chystají začít působit.
David Nath, partner a vedoucí hotelového týmu pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Coby operátory druhý nejvyhledávanější trh regionu je pražský hotelový segment naplněn optimismem. V několika minulých letech se Praha potýkala s omezeným nárůstem nabídky hotelů a slabší penetrací značek. Kvůli větším překážkám při vstupu měla také oproti srovnatelným trhům CEE nižší podíl nabídky luxusních hotelů – a tak je nyní připravena na růst výkonnosti. Chystaný příchod zásadních luxusních značek, jako jsou W Prague Hotel a Fairmont Golden Prague Hotel, spolu s postupným návratem počtu leteckých pasažérů na předcovidovou úroveň, podporují očekávání zvýšené výkonnosti zdejšího trhu.“
Optimismus především u hotelů vyšších kategorií a pro dlouhodobé pobyty
S výkonností hotelů stoupající nad předcovidové hodnoty roste také optimismus regionálních a mezinárodních operátorů ohledně budoucnosti sektoru a jejich chuť expandovat ve 12 zemích středoevropského regionu[2].
Očekává se, že pozitivní trendy budou pokračovat: operátoři vyjadřují optimismus ohledně budoucí výkonnosti hotelů v regionu, především těch ve dvou nejvyšších kategoriích. 71 % respondentů je optimistických nebo velmi optimistických, pokud jde o luxusní hotely, a 82 % u hotelů kategorie upper upscale. Nejoptimističtěji vidí účastníci průzkumu budoucnost hotelů pro dlouhodobé pobyty, tzv. extended stay, (79 %) a městských hotelů (75 %).
Čtvrtina plánovaných projektů pozastavena, Praha rozšiřuje kapacity v luxusní kategorii
Sektor ale čelí i výzvám: u asi 28 % ze 140 projektů, jež oslovení operátoři v regionu plánují, je výstavba zpožděna (17 %) nebo pozastavena (11 %). Zpoždění podle 40 % respondentů nejčastěji dosahuje šesti až dvanácti měsíců a způsobeno je hlavně zvýšením stavebních nákladů (podle 65 % účastníků průzkumu) a problémy s dluhovým financováním (podle 35 %).
David Nath, partner a vedoucí hotelového týmu pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „V Praze se po nedávném otevření hotelů Andaz Prague a The Julius Prague otevřou rekonstruované projekty W Prague Hotel a Fairmont Golden Prague Hotel – čímž se navýší zdejší hotelové kapacity v luxusní kategorii. Jejich podíl však stále bude pozadu za srovnatelnými trhy, jako je Budapešť nebo Vídeň – a domnívám se, že bychom v tomto směru měli nabídnout víc, aby Praha naplnila svůj potenciál. Se svou krásou a jedinečným kulturním dědictvím by si zasloužila být hlavní špičkovou destinací Evropy.“
[1] Zdrojem dat o výkonnosti je společnost STR
[2] Pro účely průzkumu Hotel Operator Beat zahrnuje 12 zemí region CEE Bělorusko, Bulharsko, Českou republiku, Estonsko, Maďarsko, Litvu, Lotyšsko, Moldávii, Polsko, Rumunsko, Slovensko a Ukrajinu.