Loni v Česku přibylo přes 60 000 m2 retail parků

Loni se u nás dokončilo více než 62 tisíc m2 nákupních ploch v 17 retail parcích – nových, rekonstruovaných či rozšiřovaných. Jejich celková maloobchodní plocha tak vzrostla na 1,2 milionu m2 a na celkovém objemu maloobchodních ploch v Česku mají skoro třetinový podíl. Nejvíce těchto ploch je v Moravskoslezském kraji, v přepočtu na 1 000 obyvatel pak vede kraj Olomoucký. Dalších téměř 90 000 m2 je nyní ve výstavbě. Investice do retail parků loni přesáhly 2 miliardy korun, v letošním roce se očekávají další transakce.

Nabídka moderních maloobchodních ploch v České republice na konci roku 2023 dosáhla téměř čtyř milionů metrů čtverečních (3,93 milionu m2). Retail parky nebo také nákupní parky, tedy obchodní zóny s několika samostatnými prodejnami disponujícími vlastními vchody a společným parkovištěm, z tohoto celkového objemu tvoří 31 %. Klasická nákupní centra se podílí zhruba 67 % a zbylá 2 % jsou outlety. Podíl retail parků na celkovém objemu moderních maloobchodních ploch v Česku za posledních pět let vzrostl o 5 procentních bodů. Vzhledem k rostoucímu zájmu o tento obchodní koncept ze strany pronajímatelů, nájemců i investorů lze očekávat, že procento z celkového objemu v následujících letech poroste.

Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků,  & Wakefield: „Retail parky se nadále těší velkému zájmu nakupujících, což podporuje jejich další výstavbu. Ta se soustředí primárně do menších měst do 10 000 obyvatel, kde devolopeři připravuji menší projekty do 2 500 m2. Dále se rozšiřují velké úspěšné projekty ve větších městech, u nichž je cílem posílit pozici v dané spádové oblasti.“

Největším loni dokončeným projektem je rozšíření retail parku S1 Center Přerov o dalších 17 200 m2, park tak nyní nabízí přes 29 000 m2 maloobchodních ploch s 41 obchodními jednotkami. Dalším významným projektem je nová výstavba retail parku OC Poříčí v Blansku s rozlohou 6 900 m2 a téměř dvacítkou obchodních jednotek. Třetím největším loňským projektem je nová výstavba Retail parku Strakonická v Českých Budějovicích: jedná se o 12 obchodních jednotek na 6 000 m2.

Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield: „Loňský objem dokončené výstavby retailových parků o více než 30 % přesáhl dlouhodobý roční průměr a je druhým největším ročním objemem za posledních 10 let – hned po roku 2021, který byl rekordní. V loňském velkém objemu se projevila odložená výstavba z nejistých „covidových“ let 2020 a 2021, kdy byla řada projektů pozastavena. Devolepeři retail parků umí mnohem rychleji reagovat na vývoj trhu a zvýšenou poptávku nájemců po prostorech, něž je tomu u klasických obchodních center. Jsou mnohem flexibilnější i díky tomu, že výstavba retail parku trvá většinou do 12 měsíců, zatímco u obchodního centra jde o dva až tři roky.“

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *